Camilla

Mitt liv och lite till

En roman.

Kategori: Gamla inlägg

Nu är julen över. Med lättnad och saknad vänder jag mitt intresse mot nyår och allt som händer därinnan. Men först en tillbakablick. Dagen före dopparedagen. Ann, Janne, Jonas, Andreas, Mattias, Ingmarie, Anders, Helena, Pappa, Mamma, Adam och jag. Julmat, julklappar och julsnapps. Men det är faktiskt inte gott. Piratens besk var fruktansvärd. Egons tavla, grytlappar, tvättställ och en hammare. Det vann jag. I julklappsspelet då. Sen blev det kakaoke. Självklart vann jag hela tiden. Dopparedagen. Kollade julstrumpan så fort jag vaknade och som alltid låg där en tidning och en chokladtomte. Den här gången var det Hennes. Efter att ha läst klart den vid frukosten blev det TVdags. Kommer inte ihåg vad det var för film men den var nog bra. Tror att det var rädda Willy II. Klockan tre var det Kalle Anka och hans vänner. Det är tradition i vår familj. Blev faktiskt lite irriterad på en person som ifrågasatte detta. Men det är klart, om folk inte ifrågasätter kommer ingenting att förändras. Men jag vill inte att just denna tradition ska förändras eller försvinna. Sen var det bara att hoppa in i dushen och göra sig iordning. klockan fem kom släkten. Mormor, farmor, farfar, Helena och Björn-Allan. Morbror Manne spenderar numera sin jul tillsammans med sin sambo. Efter maten kom inte tomten i år. Det är väl kanske för att min lillebror och jag har ifrågasatt honom. Istället blev jag nisse och var tvungen att läsa alla rim som farmor skrivit. Det var ingen lätt uppgift må jag säga. Hon skriver som en kratta. Efter många fina julklappar blev det Ris ala Malta. Sedan gick alla hem förutom Helena och Björn-Allan. Jag och Helena pratade länge och sen blev jag trött och gick och la mig. Juldagen. Oj vad jag var glad när jag vaknade. Jag visste att det var något kul på G. Självklart var det festdagen nr 1 som stundade. Kvällen började hos Paula med en massa prat och vin. Sedan spatserade sju unga flickor (Paula, Beatrice, Madeleine,Moa, Helena, Fenja och jag)  på väg till Gastons. Då var klockan ca 22.00. På Gastons var det trevlig stämning och många skratt blev det. En bartender blev förtrollad av Helena, vilket jag tycker är väldigt kul. Och bra. Utanför gjorde Fenja en rätt rolig och chokerande grej, men det tänker jag inte berätta om här. Hoppas att ingen såg. Isdansen i högklackat på isbanan på Stora torg kanske jag kunde hoppat över. Hade lagom blåmärken efter det. Men en trevlig kväll var det. Annandagjul. Jag har väl mått bättre kan jag ärligt påstå, så det tog ett tag att vakna till liv. Som tur var behövde jag inte sysselsätta mig mer än att jag kollade på Fanny och Alexander. En fem timmar lång Ingmar Bergman-film som är väldigt värd att se. Mycket skratt och många tårar. Jag är väldigt lipig av mig. Lipade till och med på reklamen för Underbara Älskade. En film som jag bara måste se. Efter Fanny och Alexander var det julmiddag hos farmor ch farfar tillsammans med familjen Jansson. Det är alltid lika roligt, och det säger jag med hela mitt hjärta. Nu är vi framme vid idag. Jag gick upp klockan tio och tog bussen halv elva in till stan för att möta min kusin (Helena som jag nämnt x antal gånger innan). Hon ville shoppa det sista innan hon åkte till Växjö för att sen åka tillbaka till Paris. Efter det spenderade jag en massa tid hos Beatrice på Kanel. Mysigt. Klockan ett träffade jag Lovisan min och vi åt en härlig lunch på Mongolian Bebecue.Sen gick vi på stan till klockan halv sex och efter det var mina fötter döda. Köpte ett par jävligt snygga skor, men jag ska nog lämna tillbaka dem. Synd. Nu kommer det allra bästa. Det jag längtat efter hela året. Victorias Secrets Fashion Show 2006. Över huvud taget var det en fantastisk show, men jag saknade Klum, Campbell och Banks på catwalken. Justin såg lite bortkommen ut till en början men när han började dansa så återtog han kontrollen. Fräcka scenbyten och jag hoppas verkligen att rödvitrutigt blir modernt snart. Lovisan var här och såg den med mig. Har saknat henne. Efter en promenad och lite prat sitter jag nu här och tänker över mina synder och dygder. Imorgon ska jag fika med Anna och få fransk manikyr. Kul.  Snart är det nytt år och ingenting kommer att förändras. Det kommer säkert inte ens att bli någon särskilt minnesvärd nyårsafton. Jag har alltid för höga förhoppningar. Däremot blir det stora förändringar under årets gång. Vem vet? Jag kanske inte är kvar i Halmstad om ett halvår. Och innan dess ska jag hinna åka till Insbruck och Paris och så ska jag fylla 19 och så ska jag bestämma vad jag ska göra med mitt liv. Jag vill inte. Men jag måste. Snart. Oj, detta blev nästan en roman. Nu börjar jag bli trött och yr i huvudet. På fredag blir det fest i alla fall. Skönt det. Nu säger jag God natt Sverige. Jag kommer ta dig med storm.

Inga toner kan förklara hur jag mår

Kommentarer

  • För månen har en kraft som förnuftet aldrig haft, och aldrig får och då går det som det går... säger:

    orkade bara läsa dem 3 första raderna och slutet, för mycket vin antar jag.men trots allt pennan är ditt vapen, du vet hur du klär dina tankar i ord, det är bra.
    sköt om dig nu... Ledsen att vi aldrig hann ses =(.
    Vi ses till våren istället.
    kram

    2006-12-28 | 02:20:19

Kommentera inlägget här: