Camilla

Mitt liv och lite till

Enligt mig.

Kategori: Gamla inlägg

Nu är jag hemma en fredagkväll och ser på slutdebatten. Det väcker mycket tankar inför valet. I skrivande stund diskuterar de vården. När det kommer till vårdcentraler, vilket diskuteras just nu, tycker jag definitivt att det är en god idé med privatisering. Kanonbra! Då kan man ju välja själv. Men för de som inte väljer själva, till exempel förståndshandikappade och äldre, som inte kan välja själva tycker jag att vården ska vara kommunal. Det ska enligt mig ligga på kommunens ansvar att de får tillräcklig vård. Det ska inte gå att tjäna pengar på de som inte kan säga ifrån. Personalutveckling anser båda blocken och även jag är viktigt för äldrevården.
På skolfronten är det en nedåtgående trend som pågått en längre tid. Alliansen har konkreta förslag för att förbätta arbetsmiljön för eleverna så som beslagtagning av mobiltelefoner, splittring av mobbinggrupper iställer för att flytta på den som blir utsatt samt betyg och nationella prov i tidigare åldrar. Jag tror att detta är en bra väg att gå. Mona Sahlin (S) frågade Fredrik Reinfelt (M) vilken sorts lärare som fungerade bäst om han tänkte tillbaka; Den som arbetade utefetr diciplin eller den som var vänlig och mötte eleverna efter deras egna behov? Självklart var detta en retorisk fråga och jag har inte citerat den med exakta ordalag. Mina tankar faller i alla fall på högstadiet till det motsatta som Mona ville att de skulle falla. Under högstadiet så vet jag att för min del så var arbetsmiljön definitivt bättre med de lärare som hade auktoritet och diciplin på eleverna. De som inte tillät att det viskades i klassrummet eller att eleverna käftade emot. Däremot de lärare som försökte möta varje elev på deras nivå blev för mycket vänner med eleverna och förlorade på så vis sin auktoritet som lärare. Detta är självklart mina egna tankar och reflektioner. Dock så är det så jag tänker på mina tidigare lärare och detta gäller även de som jag haft undre gymnasiet och universitetet. När det gäller brottsligheten var alla partier överens om att resurser måste sättas in i tidig ålder. De diskuterade hur rättssystemet skulle fungera men jag tror att det viktigaste är att barnen får stimulans. Relevant stimulans. nte ungdomsgårdar som säljer bubbelgum och spelar dansband. Ungdomars intressen skiftar och därför måste kommunerna vara flexibla och satsa mer på var man möter ungdomar just nu, och sen. Till exempel är skateboardkulturen något som många för ett par år sedan förknippade med allt möjligt otyg medan de som utövade det och även andra som såg på (som jag) visste att det inte var så. Nu har i alla fall Halmstad kommun gjort en satsning på skate men jag tror att det finns andra områden där det också kan satsas resurser på. V pratar om att skolan har skyldighet att se alla barn och att det är skolans fel att barn hamnar snett. Visst skolan ska vara ett stöd men det är väl för farao föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn att man inte ska misshandla människor och att man inte ska stjäla. Detta tog Kd upp lite senare i debatten och jag håller med till fullo. När det gäller invandring anser S att ökat språk och kunskap kommer genom att inte alla invandrare samlas på samma ställe utan att de sprids ut på alla kommuner. Fp håller med och lägger till att kurser i svenska är en viktig del. Jag tror också att språket är en otroligt viktig del och att kurser blandat med integration ökar chanserna för invandrare att kunna ta sig in i det svenska samhället. Även förståelse för seder och traditioner kan byggas genom ett sådant arbete. Diskussionen ang invandrare som följde förstod jag inte. De blandade in Sd med arbetslöshet med invandrare med klasskilnader och skattesänkningar. Det låter kanske som att alla de här sakerna skulle kunna höra ihop vilket de säkert gör men jag kopplade inte hur. Föräldrapenningen diskuterades livligt och jag håller med Kd att föräldrarna ska kunna bestämma själva när mannen respektive kvinnan ska vara föräldraledig. När det gäller jämställdhet anser C att individuell lönesättning, belöning utefter prestation, är en av vägarna att gå vilket jag också kan stå för. Lars Ohly (V) nämnde i sin sista minut att vi bör rösta för Sveriges första kvinnliga statminister. Hade jag tyckt att Mona Sahlin (S) var bättre än Fredrik Reinfelt (M) hade jag röstat på henne just därför och inte för att hon är kvinna. Kompetens före kön. Dessutom röstar inte jag på en person utan jag röstar på ett parti. När det gäller de olika partiledarna så är jag inte mycket för Oppositionens kandidater och allra minst gillar jag Maria Wetterstrand (Mp). jag kan inte peka på varför men hon har en märklig attityd. Mona Sahlin (S) och jag är inte alls samma typ av person. Jag kan inte alls identifiera mig med henne. Lars Ohly (V) anser jag vara tråkig och dessutom tycker jag att han lägger fokus på fel saker även om han diskuterar viktiga frågor. Jan Björklund (Fp) är också ganska tråkig men relevant. Maud Olofsson (C) gillar jag konstigt nog. Hon är mänsklig. Göran Hägglund (Fp) är ju hur gullig som helst och har åsikter som mycket väl stämmer överens med mina. Om det skulle vara ett personval skulle jag utan tvekan rösta på Fredrik Reinfelt (M). Han har talets gåva och kan verkligen förmedla sitt budskap. Jag tycker att han är en god representant för partiet och även för vårt land. Mona Sahlins (S) sista minut var riktigt bra men Jan Björklunds (Fp) tal kunde jag helt identifiera mig med. Att det skulle bli blått det här valet visste jag redan men både Kristdemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna imponerade på mig på olika sätt. Huu det var mycket politik för att vara jag men nu har jag i alla fall bestämt mig för vad jag ska rösta på på söndag. Jag har tagit mitt ansvar som röstande medborgare och faktiskt tagit reda på vad partierna står för och väg det mot vad jag kan stå för.  Folkpartiet it is. För övrigt idag har jag haft en kanondag. På jobbet gick allt bra och vi hade en riktigt mysig fredag. På vägen hem handlade jag fint kött, getost och sparris och gjorde en underbar måltid till mig och mamma. Pappa och Adam fick köpa pizza efetrsom de vägrar äta nyttigt. Annars har jag faktiskt inte gjort mer idag. Dock måste jag skriva ner att jag faktiskt promenerade till jobbet idag. Och det tog tio minuter kortare tid än vanligt. Imorgon ska jag till hudläkare harald och kolla upp mina eksem.

Standing where you left me

Kommentarer


Kommentera inlägget här: